Śledź nas na facebooku

Kategorie

Promocje

MYCIE WŁAŚCIWE – JAK WYKONAĆ?

MYCIE WŁAŚCIWE – JAK WYKONAĆ? - 

Mycie właściwe jest procesem przeprowadzanym po myciu wstępnym. Posiadając zestaw potrzebny do mycia samochodu możemy przystąpić do wykonania tego procesu. W ramach przygotowań należy jeszcze umieścić auto w zacienionym lub zadaszonym miejscu (podobnie jak w przypadku mycia wstępnego pozwoli to na optymalne i równomierne wykorzystanie właściwości wszystkich produktów).

Ważne jest, aby pilnować stan zanieczyszczenia wody w wiaderkach. Po myciu kół dobrze jest wymienić przynajmniej wodę do płukania, a w razie potrzeby zrobić nowy roztwór wody z szamponem

Wykonanie

W pierwszej kolejności napełniamy wiaderka ciepłą wodą – w tym przeznaczonym do płukania warto umieścić wkładkę Grit Guard, natomiast w drugim mieszamy z wodą odpowiednią ilość szamponu (możemy szampon wlać do wiaderka przed napełnieniem go wodą, dzięki temu powstanie dobrze wymieszany roztwór). Ważne jest, aby nie przekraczać stężenia zalecanego przez producenta – zminimalizuje to ryzyko usunięcia wosku/sealantu znajdującego się na samochodzie.

Mycie rozpoczynamy od kół (patrz rozdział „Felgi”, gdzie został szczegółowo opisany proces ich pielęgnacji). W następnej kolejności przechodzimy do oczyszczania karoserii. Ważne jest, aby pilnować stan zanieczyszczenia wody w wiaderkach. Po myciu kół dobrze jest wymienić przynajmniej wodę do płukania, a w razie potrzeby zrobić nowy roztwór wody z szamponem (do mycia kół można wykonać nieco mniej roztworu, następnie do karoserii zrobić nowy, czysty).

Rękawicę przeznaczoną do mycia karoserii namaczamy w wiaderku z szamponem i rozpoczynamy oczyszczanie samochodu od jego górnych partii. Wykonujemy ruchy posuwiste (na pionowych partiach ruch od góry do dołu, spychając zabrudzenia w dół samochodu, na poziomych od/do siebie lub na boki), unikamy okrężnego przesuwania rękawicy po lakierze (zminimalizuje to ryzyko powstawania kolistych zarysowań). Po każdym panelu, w pierwszej kolejności dokładnie płuczemy rękawicę w wiaderku z czystą wodą, a następnie nabieramy świeżą porcję szamponu i przechodzimy do kolejnej partii. Te najbardziej zabrudzone – najczęściej nadkola, progi, zderzaki, tył samochodu – zostawiamy na koniec. Dobrze jest do nich używać osobnej rękawicy. W trudno dostępnych miejscach, takich jak lusterka, wlew paliwa czy osłona chłodnicy, oczyszczanie możemy wspomóc użyciem miękkich pędzelków. Gdy dokładnie umyjemy cały samochód, możemy przystąpić do jego płukania. Możemy je wykonać za pomocą myjki ciśnieniowej lub samego węża doprowadzającego wodę. Zaczynając od góry samochodu dokładnie opłukujemy wszystkie partie karoserii, zwracając uwagę na szczeliny, zakamarki i zagłębienia. Po wykonaniu tej czynności przechodzimy do jego osuszania.

Omijamy wszelkiego rodzaju ściągaczki gumowe, które często używane są na myjniach samochodowych (tam liczy się czas, mniejszą uwagę przykłada się do zapewnienia bezpieczeństwa dla powłoki lakierniczej).

Osuszanie

Osuszanie jest bardzo ważną czynnością po przeprowadzeniu mycia samochodu. W jego trakcie, mimo, że samochód jest już oczyszczony, wciąż występuje ryzyko uszkodzenia powłoki lakierniczej. Do głównych zagrożeń podczas osuszania należą nieodpowiednie narzędzia i technika pracy, a także cząsteczki pyłu i kurzu unoszące się w powietrzu i mogące osiadać na karoserii. Natomiast pozostawienie mokrego samochodu (szczególnie, jeśli woda, którą używamy do płukania nie należy do miękkich) może skutkować powstawaniem mineralnych osadów z twardej wody (objawiających się jako białawe okręgi lub smugi tzw. waterspoty). Mogą być one bardzo trudne do usunięcia, w skrajnych wypadkach konieczne jest polerowanie powłoki lakierniczej. Jak zatem skutecznie i bezpiecznie osuszyć samochód?

Istotny jest dobór narzędzi. Najlepsze okazują się specjalne ręczniki z mikrofibry do osuszania (więcej w artykule o mikrofibrach). Gdy są wilgotne, charakteryzują się wyjątkową miękkością i zdolnością pochłaniania dużej ilości wody. Omijamy wszelkiego rodzaju ściągaczki gumowe, które często używane są na myjniach samochodowych (tam liczy się czas, mniejszą uwagę przykłada się do zapewnienia bezpieczeństwa dla powłoki lakierniczej). Do osuszania można również użyć naturalnej irchy, jednak nie zapewni ona takich właściwości absorpcyjnych jak ręczniki z mikrofibry. Ważną częścią w przygotowaniu ręczników jest usunięcie z nich wszelkich metek, naszywek itp., które mogłyby zarysować lakier.

Ręczniki, które nie mają już swoich pierwotnych właściwości chłonnych nasączamy wodą, a następnie mocno go wykręcamy, tak, aby był wilgotny, ale nie przemoczony. Następnie od góry samochodu osuszamy poszczególne partie karoserii poprzez przykładanie do nich ręcznika (znana jest również technika przeciągania ręcznika po samochodzie, trzymając go za dwa końce. W razie potrzeby wykręcamy ręcznik z nadmiaru wody i w ten sposób osuszamy całą dostępną powierzchnię samochodu. Pamiętajmy również o wnękach drzwi i bagażnika. Na koniec powinniśmy usunąć wodę ze szczelin i zakamarków (np. lusterka, wlew paliwa itp.). Najlepiej sprawdzi się do tego sprężone powietrze. Tak przygotowany samochód wystarczy spryskać środkiem typu Quick Detailer (jeśli na samochodzie jest już warstwa zabezpieczająca), rozprowadzając i polerując go ręcznikiem/szmatką z mikrofibry. Dzięki temu dodamy lakierowi blasku i wzmocnimy warstwę zabezpieczającą. Szyby zalecamy przetrzeć świeżą mikrofibrą do szyb, aby nie zrobić smug już mokrym ręcznikiem do osuszania.